Siła współpracy i konieczność dialogu z otoczeniem – to główne przesłanie V Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw, który dziś zakończył się w Katowicach.

Od trzech dni stolica górnego śląska była centrum europejskiej przedsiębiorczości. W tym czasie najlepsi eksperci z kraju i zagranicy podpowiadali przedsiębiorcom jak prowadzić i rozwijać biznes.Końca dobiegła również V edycja Targów Biznes Expo, które po raz kolejny zaowocowały wymianą doświadczeń i nawiązaniem nowych kontaktów biznesowych.

Od pierwszej edycji, czyli od 2011 roku Organizator Kongresu – Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach tworzy przestrzeń do spotkań między przedsiębiorcami, samorządami, przedstawicielami świata nauki, polityki, gospodarki i instytucji otoczenia biznesu. Celem tych rozmów jest szukanieszans i barier stojących przed mikro, małymi i średnimi przedsiębiorstwami oraz wypracowanie rozwiązań służących poprawie warunków tego sektora.

Najlepsze rozwiązania dla MŚP

O trudach mediacji, o sposobach ich rozwiązywania i problemach, jakie mogą napotkać mediatora rozmawiali eksperci zgromadzeni na panelu „Dialog jako metoda rozwiązywania konfliktów pracowniczych”. Dzięki autentycznym przykładom i ogromnemu doświadczeniu prelegentów, słuchacze zyskali wyjątkową wiedzę z zakresu rozstrzygania sporów.

Wraz z rozwojem firmy rośnie ilość przetwarzanych informacji i danych osobowych. Za tym nie idzie rosnąca świadomość przedsiębiorców, jak ważne jest wdrażanie procedur bezpieczeństwa informacji. Dopiero utrata danych uświadamia przedsiębiorców, że należy je chronić. W naszym kraju zauważam ogromną przepaść świadomościową miedzy zarządami, a działami IT. W IT są kompetentni fachowcy, którzy wiedzą jak ważna jest informacja i jej ochrona. – mówił podczas panelu „Innowacyjność w ochronie informacji biznesowych i danych osobowych szansą na rozwój sektora MŚP” Piotr Pawłowski, Członek Zarządu ds. Handlowych 3S S.A.

 

Prowadząc biznes, pamiętać należy nie tylko o bezpieczeństwie danych, ale również o płynności finansowej. O tym traktował panel „Lepiej zapobiegać niż leczyć, czyli jak zabezpieczyć firmę przed niewypłacalnością kontrahenta”. Najważniejszą zasadą jest monitorować klientów, aby w porę wycofać się z zagrożonych transakcji i zminimalizować ryzyko finansowe.

Zdrowy biznes

O korzyściach i zagrożeniach związanych z postępem telemedycyny rozmawiali przedstawiciele placówek medycznych i firm specjalizujących się w branży. Dynamiczny rozwój telemedycyny to coś co niewątpliwie cieszy, natomiast musimy zdać sobie sprawę, że jest to wypadkowa luki i braku wykwalifikowanych specjalistów. Jeśli czyjeś życie zależy tylko od „kabla”, to nie możemy do tego dopuścić – powiedział dr n. med. Wojciech Wawrzynek z Wojewódzkiego Szpitala Chirurgii Urazowej w Piekarach Śląskich.

Rozwój medycyny to konieczność ciągłego kształcenia kadry lekarskiej i zapewnienie odpowiedniej praktyki. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii możemy dokonywać rzeczy, które wcześniej nie były możliwe. Jednym z takich „cudów technologii” jest pierwsza proteza serca Religa Heart Ped, której zastosowanie i możliwości omówiono podczas jednego z paneli.

Kierunek - Świat

Niezwykle ważnym czynnikiem wpływającym na rozwój firmy jest otwarcie się na rynki zagraniczne. Trzeci dzień kongresu był doskonałą okazją do omówienia źródeł wsparcia polskich firm na rynkach zagranicznych oraz przeanalizowania przykładów kooperacji pomiędzy Polską a jej sąsiadami – Czechami i Słowacją, oraz współpracy gospodarczej na linii Europa - Wschód. Niewątpliwie jednym z najciekawszych punktów dnia były spotkania B2B i F2F, w których udział wzięli reprezentanci m.in. z Czech, Słowacji, Rosji, Austrii i Turcji.W trakcie spotkań uczestnicy otrzymywali informacje na temat możliwości inwestycyjnych w poszczególnych państwach, praktycznych wskazówek dotyczących kultury organizacyjnej i relacji handlowych. Międzynarodowe spotkania stały się doskonałą platformą wymiany doświadczeń, wiedzy i kontaktów handlowych.

Młodzi przyszłością polskiej gospodarki

Kolejne pokolenia to ci, którzy będą kształtować polską przedsiębiorczość. Definicje słów takich jak: start-up, inkubator i networking nie są im obce. Potrzebują jednak wskazówek i wsparcia, aby efektywnie się rozwijać i unikać podstawowych błędów. Dla nich właśnie przygotowano program oparty na spotkaniach z liderami i warsztatach, podczas których można było zdobyć cenne informacje z pierwszej ręki.Luca Donelli, wiceprzewodniczący organizacji Yes for Europe, opowiadał o swoim zaangażowaniu we współpracę z organizacjami wspierającymi młodych przedsiębiorców i zdradził swój przepis na sukces. Z kolei o sukcesji opowiadali Anna i Wojciech Kruk, którzy „na nowo” budowali odziedziczoną markę jubilerską. Ludzie są naszą inspiracją, stawiamy na autentyczność –mówili jednogłośnie.

Czym jest monitoring, jak go wykorzystywać i co publikować, by jak najczęściej pojawiać się w sieci – m.in. o tym opowiadał Michał Sadowski z firmy Brand24. Jego wystąpienie stanowiło drugą odsłonę Akademii Marketingu i Sprzedaży, poświęconą kształtowaniu wizerunku firmy w Internecie poprzez monitorowanie sieci. Gościem specjalnym ostatniej części był Piotr Haładus, Head of Sales w Groupon.

Piąta edycja Europejskiego Kongresu MŚP powoli dobiega końca. Ostatnim wydarzeniem dzisiejszego dnia jest spotkanie w zabytkowej kopalni GUIDO w Zabrzu. Później przyjdzie czas na wnioski i podsumowania z przeprowadzonych debat i dyskusji. Owocem tego będzie zbiór postulatów dotyczący potrzebnych zmian prawnych, które niezbędne są do lepszego rozwoju przedsiębiorczości.

Monitoring mediów dla wydarzenia prowadzi firma PRESS-SERVICE Monitoring Mediów Sp. z o.o. – Partner Merytoryczny V Europejskiego Kongresu MŚP.

KONTAKT:

Patrycja Sopalska, tel. +48 664 979 338, e-mail: patrycja.sopalska@prc.pl

Michał Smagała, tel. +48 664 979 847, e-mail: michal.smagala@prc.pl